دویدن

                                    دویدن

 

 طبق مطالعات جدید، دوندگان حداقل 3 سال بیشتر از افرادی که نمی‌دوند زندگی می‌کنند. بررسی‌ها نشان داده است

که حتی با دویدن با سرعت کم می‌توان به این فایده دست یافت.


ممکن است دلایل دیگری نیز باعث افزایش عمر دوندگان باشد. مثلاً اینکه افراد سالم‌تر بیشتر به سمت دویدن می‌روند.


راهنمای فعالیت‌ فیزیکی در آمریکا نشان می‌دهد که افراد باید حداقل 75 دقیقه در هفته بدوند یا فعالیت هوازی با شدت زیاد انجام دهن
د

یا بیشتر روزهای هفته حداقل 30 دقیقه فعالیت با شدت متوسط انجام دهند.

با این حال افرادی که در کمتر از این میزان ورزش می‌کنند نیز از فواید آن بهره‌مند می‌شوند. دویدن کمتر از 50 دقیقه

در هفته و با سرعت کم نیز می‌تواند مفید باشد.

افرادی که به‌طور مداوم هر هفته زیر یک ساعت می‌دوند خطر مرگ را کاهش می‌دهند. این مطالعات بر روی 55 هزار

فرد بین 18 تا 100 سال انجام شد. حدود یک‌چهارم این افراد دونده بودند. بررسی‌ها نشان داد افرادی که می‌دوند به

صورت متوسط 3 سال بیشتر از دیگران زندگی می‌کنند. دویدن 30 درصد خطر مرگ به دلایل مختلف و 45 درصد

احتمال مگر بر اثر بیماری‌های قلبی یا سکته را کاهش می‌دهد. در واقع 5 تا 10 دقیقه دویدن در طول روز می‌تواند 28

درصد احتمال مرگ را کاهش دهد.

 کاهش احتمال مرگ در دوندگان به زمان، مسافت، تداوم و سرعت دویدن بستگی دارد. فاکتورهای دیگر از جمله سیگار

کشیدن، مصرف مشروبات الکلی و وزن نیز بر احتمال مرگ تأثیرگذارند. افرادی که چند سال به صورت مداوم می‌دوند

و زندگی سالمی دارند بیشتر از همه از دویدن بهره می‌برند. یکی از فواید دویدن افزایش کارایی قلب و شش‌هاست.

نتایج بررسی‌ها حاکی از آن است که حتی اگر فردی زمان لازم برای انجام ورزش پیشنهاد شده را ندارد بهتر است هر

چقدر که می‌تواند فعالیت و ورزش کند، زیرا این کار بهتر از داشتن زندگی ساکن است.